Szef Instagrama ujawnił jego algorytmy.

Adam Mosseri, szef Instagrama od pięciu lat, postanowił ujawnić, jak działa ten serwis społecznościowy.

Instagram nie ma jednego algorytmu, który nadzoruje to, co ludzie robią, a czego nie widzą w aplikacji.

 

 

Używamy różnych algorytmów, klasyfikatorów i procesów, z których każdy ma swój własny cel. Chcemy jak najlepiej wykorzystać czas ludzi i wierzymy, że najlepszym sposobem na to jest używanie technologii do personalizacji doświadczeń - ogłosił Adam Mosseri, szef Instagrama. Jak podkreślił Mosseri, każda część Instagrama – feed (siatka zdjęć), relacje, eksploruj, rolki, wyszukiwanie i inne – ma własny algorytm, dostosowany do tego, jak ludzie z nich korzystają. - Użytkownicy Instagrama zwykle szukają swoich najbliższych przyjaciół w relacjach, korzystają z eksploruj, aby odkrywać nowe treści i twórców oraz bawią się w rolkach. W różnych częściach aplikacji oceniamy różne rzeczy i dodaliśmy funkcje i elementy sterujące, takie jak "bliscy znajomi", "ulubione" i "obserwowane", dzięki czemu możesz jeszcze bardziej dostosować swoje wrażenia – mówi szef serwisu społecznościowego.

Algorytm feedu Instagrama Jak działa algorytm w feedzie głównym?

 

 

Najpierw udostępniane są najnowsze posty osób, które obserwujemy, a także posty z kont, których nie obserwujemy, ale mogą nas, zdaniem Instagrama, interesować. - Określamy, czym możesz być zainteresowany, na podstawie różnych czynników, w tym co i kogo ostatnio obserwowałeś i lubiłeś. Personalizujemy feed, aby znaleźć równowagę między treściami z kont, które obserwujesz, a treściami z kont, których nie obserwujesz, ale które mogą cię zainteresować – mówi Adam Mosseri. Jak dodaje, algorytm bierze też pod uwagę interesujące nas formaty, a więc, jeśli lubimy zdjęcia, pokaże nam więcej fotek. - Nazywamy to „sygnałami” feedu i są ich tysiące. Obejmują one wszystko, od momentu udostępnienia posta, przez to, czy korzystasz z telefonu czy internetu, po częstotliwość oglądania filmów. Najważniejsze sygnały w feedzie w kolejności ważności, to: twoja aktywność (posty, które polubiłeś, udostępniłeś, zapisałeś lub skomentowałeś, pomagają zrozumieć, czym możesz się interesować), informacje o poście (sygnały o tym, jak popularny jest post, ile osób go polubiło i jak szybko ludzie to lubią, komentują, udostępniają oraz informacje o samej treści, np. kiedy została opublikowana i czy została do niego dołączona lokalizacja), informacje o osobie, która opublikowała (jak interesująca może być dla ciebie dana osoba, ile razy ludzie wchodzili z tą osobą w interakcję w ciągu ostatnich kilku tygodni), twoja historia interakcji z kimś (dzięki temu wiemy, jak jesteś zainteresowany postami konkretnej osoby, np. czy je komentujesz) - wyjaśnia szef Instagrama. Na podstawie tych informacji Instagram tworzy zestaw prognoz. - Są to domysły dotyczące prawdopodobieństwa interakcji z postem na różne sposoby. Jest ich około tuzina. Najdokładniej przyglądamy się w aktualnościach takim interakcjom: prawdopodobieństwo spędzenia kilku sekund nad postem, skomentowania go, polubienia go, udostępnienia go i kliknięcia na zdjęcie profilowego. Im bardziej prawdopodobne jest, że podejmiesz działanie i im bardziej je rozważymy, tym wyżej w aktualnościach zobaczysz post. W miarę upływu czasu dodajemy i usuwamy sygnały oraz prognozy, pracując nad lepszym wyświetlaniem tego, co cię interesuje – mówi Mosseri.

Algorytm Instagrama przesuwa niżej posty naruszające zasady serwisu Szef serwisu zdradza, że Instagram stara się unikać wyświetlania zbyt wielu postów tej samej osoby z rzędu lub zbyt wielu sugerowanych postów jeden po drugim.

 

Przyznaje, że algorytm przesuwa niżej w aktualnościach i relacjach posty, które mogą naruszać zasady serwisu, ocenione negatywnie przez zewnętrzne weryfikatory faktów oraz wpisy, które – zdaniem Instagrama – możesz zgłosić. W przypadku stories (historie) również widzimy te, które pochodzą od obserwowanych przez nas osób. - Podobnie jak w przypadku aktualności, zaczynamy od tych udostępnianych przez konta, które obserwujesz, i usuwamy te, które naruszają nasze "wytyczne dla społeczności”. Następnie przyglądamy się różnym sygnałom, takim jak: przeglądanie historii (jak często przeglądasz historie konta, abyśmy mogli nadać priorytet historiom z kont, których naszym zdaniem nie chcesz przegapić), historia zaangażowania (sprawdza, jak często angażujesz się w historie tego konta, np. wysyłanie polubień lub wiadomości na czacie), bliskość (relacja z autorem wskazująca, czy jesteście rodziną lub przyjaciółmi) - mówi Mosseri. Na podstawie tych sygnałów serwis tworzy serie prognoz dotyczących historii, które uznajesz za bardziej istotne i wartościowe, aby określić, które będą wyświetlały się w relacjach.


Podobnie jest z narzędziem "eksploruj", dzięki któremu użytkownik Instagrama może odkrywać nowe rzeczy. - Siatka składa się z rekomendacji - zdjęć i filmów, które przeglądamy i znajdujemy dla ciebie z kont, których jeszcze nie obserwujesz. Aby znaleźć zdjęcia i filmy, które mogą cię zainteresować, przyglądamy się wcześniejszej aktywności, takiej jak polubione, zapisane, udostępnione i skomentowane posty. Po znalezieniu grupy zdjęć i filmów, które mogą cię zainteresować, porządkujemy je według stopnia zainteresowania każdym z nich. Najważniejsze sygnały, na które patrzymy, to: informacje o poście (przyglądamy się, jak popularny wydaje się post; są to sygnały, takie jak liczba i szybkość innych osób, które lubią, komentują, udostępniają i zapisują post), twoja aktywność w sekcji "eksploruj" (są to sygnały, takie jak posty, które polubiłeś, zapisałeś, udostępniłeś lub skomentowałeś oraz twoje interakcje z postami w "eksploruj" w przeszłości; jeśli wchodzisz w interakcję z określonym typem posta, staramy się pokazać ci więcej treści podobnych do oryginalnego posta, z którym wchodziłeś w interakcję), twoja historia interakcji z osobą, która opublikowała post (najprawdopodobniej post został udostępniony przez kogoś, o kim nigdy nie słyszałeś, ale jeśli kontaktowałeś się z tą osobą, wiemy, jak bardzo interesuje cię to, co ta osoba udostępnia), informacje o osobie, która opublikowała (sygnały, takie jak liczba interakcji osób z daną osobą w ciągu ostatnich kilku tygodni).

 


Patryk Szczepan Krzyżewski

148 Wiadomości i ciekawe artykuły posty

komentarze